Wycieczka klas IV do Romanowa

 Dnia 19.05.2022 r. uczniowie klas IV a i IV b wraz z wychowawcami Panią Elżbietą Bielecką i Panią Teresą Paszkowską oraz Psychologiem Szkolnym Panią Małgorzata Szewczyk byli na wycieczce w Romanowie. Zwiedzili Muzeum Józefa Ignacego Kraszewskiego oraz poznali życie i twórczość pisarza. Po obejrzeniu ekspozycji muzealnych uczniowie mieli okazję wykorzystać pozyskaną wiedzę podczas gry terenowej. Trzy grupy rywalizowały ze sobą o to, kto pierwszy odnajdzie zaznaczone na mapie miejsca i odgadnie hasło główne. Wszyscy świetnie się bawili i w dobrych humorach wrócili do domów.

XVII Powiatowe Prezentacje Wokalne

W dniu 22 maja 2022r w Łomazach odbyły się XVII Powiatowe Prezentacje Wokalne. Konkurs był objęty patronatem Wójta Gminy Łomazy. Naszą szkołę w kategorii klas1-3 reprezentowały uczennice: Kaja Sobechowicz, Gabriela Arseniuk z klasy III b, pod kierunkiem wychowawcy Aleksandry Dołęgowskiej i Magdalena Michalczuk z klasy III a, pod kierunkiem Wiesławy Kozaczuk. Ponadto w prezentacjach wzięły udział:

Alicja Maciejewska kl 3b
Zuzanna Szatałowicz kl 3a
Zuzanna Przyłucka kl 3a
Amelia Dymowska kl 3a
Natalia Szatałowicz kl 1a
Anna Karpowicz kl 2b

Pierwsze miejsce podczas Powiatowych prezentacji Wokalnych w kategorii klas I-III zajęła Kaja Sobechowicz z klasy III b. Wyróżnienie otrzymała Amelia Dymowska z klasy III a. Gratulujemy.
 


Wycieczka do stolicy.

Kolejna klasa pojechała zwiedzać naszą piękną stolicę. Tym razem do Warszawy udali się uczniowie klasy 7c z opiekunami panią Grażyną Skrzyńską i Agnieszką Tremeską. Jako że są to specjalistki od  takich przedmiotów jak fizyka i chemia, pobyt zaczęli od warsztatów z ciekłym azotem, na których mogliśmy poznać specyficzne właściwości i zastosowanie tego gazu. Były to niezwykle fascynujące zajęcia. Uczniowie mogli empirycznie przekonać się, jakie działanie ma  na różne przedmioty i rośliny( a przypominamy, że temperatura ciekłego azotu to – 195*C). W takich laboratoryjnych warunkach zwykły banan mógł zamiast młotka służyć do wbijania gwoździ. Był też pokaz błyskawicznego zamrażania  kwiatów, czy tworzenia efektownych dymów. Uczestnicy wycieczki mogli też spróbować mrożonych ciastek i chipsów. Reasumując zdobytą podczas lekcji i utrwaloną w trakcie warsztatów wiedzę,  uczniowie z pewnością zapamiętają, że azot ze względu na swoje właściwości ma duże zastosowanie w przemyśle spożywczym i w medycynie. Po spotkaniu z zimnym gazem wycieczkowicze udali się do Muzeum Powstania Warszawskiego. Ten punkt programu przypomniał wiedzę z historii. Pobyt w Muzeum pozwoliło lepiej poznać historię Warszawy i jej mieszkańców, ale co ważniejsze -  umożliwił lepsze zrozumienie tego okresu w historii Polski oraz istoty samego powstania. Muzeum Powstania Warszawskiego jest hołdem wobec tych, którzy walczyli i ginęli za wolną Polskę. Przemierzając ekspozycję można było poczuć klimat powstańczej Warszawy. Od naszego przewodnika dowiedzieliśmy się, jak przebiegało 63 dni walk i jak wyglądało w owym czasie codzienne życie ludności cywilnej. Wytyczona trasa, prowadząc przez poszczególne sale tematyczne, oddawała chronologię wydarzeń. Sceneria sprzed 60 lat (granitowy bruk, wokół gruzy zniszczonej Stolicy) wiernie oddawały czas  Sercem Muzeum jest stalowy monument, przechodzący przez wszystkie kondygnacje budynku. Na jego ścianach wyryte jest kalendarium Powstania, a dobiegające z niego brzmienie bijącego serca symbolizuje życie Warszawy  1944 roku. Po przyłożeniu ucha słychać dźwięki walczącego miasta - pełne grozy krzyki, odgłosy wystrzałów, powstańcze piosenki i audycje radia "Błyskawica". Na parterze przedstawiono czas okupacji i sam wybuch Powstania - godzinę "W". W oddzielnym pomieszczeniu eksponowane są maszyny drukarskie z lat 40. Wszystkie, mimo upływu lat, są sprawne i drukują m.in. historyczne obwieszczenie z 3 sierpnia 1944 roku, "Biuletyn Informacyjny" oraz ulotki okolicznościowe. Na trasie zwiedzania znajduje się aranżacja kanału, gdzie identyfikacji z powstańcami służy odpowiednia scenografia, efekty wizualne i dźwiękowe. Na piętrze pokazany jest upadek Powstania i następujące po nim wydarzenia. Wyróżnioną, bardzo ważną częścią jest Miejsce Pamięci, w którym znajdują się powstańcze mogiły. Jednak na wszystkich ogromne wrażenie zrobiła replika bombowca Liberator B-24J, podwieszona w nowej hali muzealnej. Samoloty tego typu, startujące z Brindisi we Włoszech, niosły w trakcie Powstania pomoc walczącej Warszawie. Pobyt w Muzeum Powstania Warszawskiego to był czas refleksji i powagi – prawdziwa lekcja historii. Jak podczas każdej wycieczki, tak i tym razem znalazł się czas na prawdziwą rozrywkę. Wycieczka udała się na „Stację – grawitację” -  nowoczesny park trampolin, unikalny park linowy, ścianki wspinaczkowe i inne atrakcje. W ferworze świetnej  zabawy zdawać by się mogło, że  nie  istnieją prawa fizyki i grawitacja. To był dopiero relaks!
 

„Małe smyki recytują ulubione wierszyki”

 

Dnia 26.04.2022 r. w Przedszkolu Samorządowym w Łomazach odbyła się się druga edycja Przedszkolnego Konkursu Recytatorskiego pt. „Małe smyki recytują ulubione wierszyki”,
w którym wzięło udział 20 dzieci w wieku 3-6 lat. Celem konkursu było popularyzowanie poezji dziecięcej, rozwijanie zdolności recytatorskich oraz zachęcanie do występów na scenie.

Komisja konkursowa w składzie p. Monika Trochonowicz i p. Elżbieta Kapłan wnikliwie wysłuchała młodych recytatorów i wyłoniła zwycięzców:
Kategoria 3 - 4 – latki:
I miejsce – Joanna Telaczyńska
II miejsce – Julia Solarz
III miejsce – Iga Czupowska
Wyróżnienie – Piotr Derlukiewicz

Kategoria 5 - 6 – latki:
I miejsce – Iga Mackiewicz
II miejsce – Andrzej Michalczuk
III miejsce – Aleksandra Martyniuk &Karolina Szyndler
Wyróżnienie – Franciszek Jaśkiewicz

Podsumowanie konkursu odbyło się 10 maja. Nagrody zwycięzcom i dyplomy wszystkim uczestnikom konkursu wręczyła p. dyrektor Bogumiła Wińska.
Tego samego dnia podsumowano rodzinny konkurs „Lubimy razem czytać”, w którym brały udział dzieci z grup sześcioletnich.
Celem konkursu było:
- kształtowanie zainteresowań czytelniczych u dzieci w wieku przedszkolnym,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- poznawanie utworów literatury dziecięcej Jana Brzechwy i Juliana Tuwima,
- propagowanie czytania dzieciom w domach,
- kształtowanie wrażliwości moralnej i estetycznej przez kontakt z literaturą.
Zadanie konkursowe polegało na zapoznaniu dzieci z literaturą Jana Brzechwy i Juliana Tuwima oraz na poprawnym udzieleniu odpowiedzi w tekście pisemnym, sprawdzającym znajomość treści wierszy.
W konkursie wzięło udział 18 sześciolatków wraz z rodzicami.
Bezbłędnych odpowiedzi udzieliło dziewięcioro dzieci: Maja Cichowska, Jan Cichowski, Julia Derlukiewicz, Kacper Doluk, Nikola Ignatiuk, Paweł Kuźmicki, Natalia Moczulska, Dawid Wrzosek oraz Marianna Ziętecka.

Wszystkim dzieciom serdecznie gratulujemy oraz dziękujemy za udział w konkursach!
 


 

Najaktywniejsza Szkoła w programie „Otwarta Firma” 2021

12 kwietnia 2022r  w czasie uroczystej Gali 14 edycji „Otwartej firmy” Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki otrzymała statuetkę oraz tytuł „Najaktywniejszej Szkoły w programie „Otwarta Firma” 2021. Warto zaznaczyć, że w tegorocznej edycji programu więzło udział 196 szkół a nasza szkoła jest jedną z dziesięciu szkół podstawowych z całej Polski i jedyną z województwa lubelskiego, której Komisja Konkursowa przyznała zaszczytne wyróżnienie doceniając działania nauczycieli i szkolnych koordynatorów programu p. Moniki Trochonowicz i p. Małgorzaty Szewczyk.

W dniach 8-14 listopada 2021 r. Zespół Placówek Oświatowych w Łomazach, po raz kolejny wziął udział w realizacji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości (Global Entrepreneurship Week). To największe na świecie wydarzenie mające na celu promocję przedsiębiorczości wśród młodych ludzi, w którym uczestniczy ponad 120 krajów.  

Jednym z ważnych elementów ŚTP jest projekt "Otwarta firma – aktywnie po przyszłość", który objęty jest honorowym patronatem Ministerstwa Rozwoju i Technologii.  W trakcie tego Tygodnia uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Łomazach wraz z wychowawcami uczestniczyli w wycieczkach do wybranych, partnerskich przedsiębiorstw lub instytucji. Podczas wizyty uczestnicy mieli okazję zapoznać się z zadaniami danego przedsiębiorstwa i ze specyfiką wykonywanych tam zawodów. Zapoznali się też z technologią wytwarzanych tam produktów i udziałem pracowników w procesie wytwarzania. Udział w projekcie umożliwił im planowanie swojej przyszłości zawodowej i związanie jej z miejscem rodzinnym. Uczniowie mieli szansę na weryfikację swoich wyobrażeń o zawodach oraz na zebranie informacji o rzeczywistych warunkach ich wykonywania. Była to także możliwość, aby przybliżyć im przedsiębiorczość jako wartościową postawę życiową.

Dziękujemy wszystkim instytucjom i lokalnym przedsiębiorstwom za współpracę i zapraszamy do aktywnego udziału w kolejnych edycjach projektu.

Małgorzata Szewczyk
Monika Trochonowicz

DSC 0489

https://fb.watch/d3mmzd9DNU/

Niezapomniane chwile w Warszawie

Wraz z nadejściem maja i pięknej pogody rozpoczął się sezon wycieczkowy. Na jedną z nich wybrała się grupa składająca się z uczniów klas Va, VI a oraz części klasy Vb i VIIIa. Pomimo, że nasza stolica to jedno z najczęściej odwiedzanych przez uczniów miast, ta wycieczka była naprawdę niezwykła. Pojechaliśmy ze Szkołą Tańca i Zabawy Dance and Fun. Pobyt w Warszawie rozpoczęliśmy od niesamowitego spaceru po Warszawskiej Starówce. Pani z biura podróży postarała się o panią przewodnik z pasją, która oprowadziła nas po takich ciekawych zakamarkach Starego Miasta, o których nie słyszeli nawet ci, którzy bywają w stolicy bardzo często. Zwiedzanie rozpoczęliśmy dosyć tradycyjnie od Kolumny Zygmunta III Wazy, a potem było coraz ciekawiej i bardziej tajemniczo. Byliśmy na przykład w pobliżu Domu Kata  oraz na miejscu zwanym Piekiełkiem, gdzie według legendy odbyła się publiczna egzekucja dwóch warszawskich wiedźm. Widzieliśmy Dom Kary i Poprawy oraz ulicę Boleść (nazwy te funkcjonowały w średniowieczu). Przy ulicy Kanonia usytuowany jest w formie pomnika „Niemy” Dzwon, który zgodnie z legendą spełnia sekretne życzenia. Do ciekawostek należy najwęższa warszawska kamienica, której szerokość ma niewiele ponad metr szerokości, za którą to szerokość od ulicy głównej  w dawnych czasach należało sowicie miastu płacić. Przechadzając się Starówką widzieliśmy fragmenty zachowanych murów obronnych (tych pierwszych i drugich, z cegły i z kamienia). Pani przewodnik opowiedziała też historię pierwszego warszawskiego drewnianego mostu, który jak zaznaczyła w czasie swego powstania był niemal „cudem” architektonicznym w Europie. Zachwyciła nas majowa roślinność, a szczególnie przecudnie obsypane kwieciem dzikie jabłonie, pośród których usytuowany jest pomnik Warsa i Sawy. Ciekawe, czy wiecie, co to jest Góra Gnojna? My na niej byliśmy i znamy jej historię. Otóż to wzniesienie znajdujące się na skarpie wiślanej powstało po dawnym składowisku śmieci. Owe składowisko funkcjonowało w Warszawie od XIV od XIX wieku. Ponoć wedle przekazów owa Góra Gnojna (Gnojowa) pełniła w czasach średniowiecznych także funkcję leczniczą. Otóż częste w tamtym okresie przypadki takich chorób jak syfilis i kiła leczono w ten sposób, że chorym zalecano zanurzenie się po szyję w owych gnijących śmieciach. Zachodzące naturalnie procesy gnilne miały pomóc w zwalczeniu choroby ( niestety w późniejszych wiekach nie potwierdzono leczniczego wpływu tych „złóż”). To, że symbolem Warszawy jest Syrenka, wiedzą już najmłodsi. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak ewaluował wizerunek Syrenki na przestrzeni wieków. O tym również opowiedziała pani przewodnik. Poznaliśmy historię powstania pomnika Małego Powstańca, pomnika Kilińskiego oraz Adama Mickiewicza. Okazuje się, że z każdym wiąże się ciekawa opowieść. Uczestnicy wycieczki powinni też już teraz wiedzieć, jak doszło do powstania Grobu Nieznanego Żołnierza. Było też o tragicznych wydarzeniach z 13 sierpnia 1944 roku, kiedy to wskutek potężnej eksplozji czołu – Goliata (swego rodzaju niemieckiej miny – pułapki) zginęło mnóstwo ludzi. Upamiętnia to smutne wydarzenie fragment gąsienicy umieszczony w murze. Mieliśmy ogromne szczęście, bo na Starówce spotkaliśmy prawdziwego kataryniarza, który grał na katarynce, a nawet śpiewał. Trudno opisać wszystko to, o czym z ogromną pasją opowiadała pani przewodnik. To wszystko miało miejsce przed obiadem. Natomiast po smacznym obiedzie udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik, gdzie na początku obejrzeliśmy w planetarium seans poświęcony zmianom klimatycznym, a potem każdy mógł pooglądać to, co go szczególnie zainteresowało. Kto chciał, mógł doświadczalnie poznać wiele ciekawych zjawisk z różnych dziedzin nauki. Po tej porcji wiedzy połączonej z doświadczeniem, cała wycieczka udała się do Muzeum Szczęścia i Iluzji Bee Happy. No i tu to chyba każdy choć na chwilę mógł być naprawdę happy!  Co tam się działo?! Ile radości, zachwytu. Każdy z uczestników postarał się o to, by uwiecznić się na wszystkich ściankach i w każdej scenerii, a była tego moc. Po tych szaleństwach niektórzy znowu poczuli głód, więc na koniec nie mogło się obejść bez wizyty w McDonald’s. To był już ostatni punkt  programu wycieczki. Mimo napiętego harmonogramu  i dosyć długiego spaceru po Warszawie, nasi uczniowie zachowali jeszcze sporo energii na drogę powrotną. Do samych Łomaz słychać było zarówno głośny śpiew, jak i śmiech. Tak więc wycieczkę można z pewnością zaliczyć do udanych.